Marketerii de Piata Sudului

by

Imi place sa fac piata, intotdeauna mi-a placut. Ceva legat de mirosul ala de pamant amestecat cu legume si cu oameni simpli m-a fascinat de mic copil. Insa azi nu mai exista oamenii simpli de la piata; ii gasesti rar, retrasi intr-un colt, sau incercand sa-si plaseze marfa din mers pentru ca toate tarabele sunt ocupate de speculanti. Ma rog, ei isi zic importatori, dar tot speculanti se cheama. Vand niste legume fade aduse din tari straine,  si foarte rar mai gasesti producatori adevarati pe piata. Pe ei ii vaneaza speculantii, le cumpara dimineata toata marfa ieftin si o vand triplu. Dar nu despre asta vroiam sa povestesc. Ieri am dat o raita prin Piata Sudului; mi-era dor de zilele cand traiam in Berceni si, in plus, aveam si nevoie de una, alta.  Fiind duminica si aproape de inchiderea pietei, n-am prea gasit mare lucru. Niscai rosii, ridichi, alte verzaturi cat sa pui de-o salata. Dar NICI despre asta nu vroiam sa povestesc. Vroiam sa povestesc despre cum am ramas mut, uimit, trasnit de evolutia pietzarilor de cand n-am mai trecut eu pe-acolo.

Dom’le, exista in marketing un tip de preturi care se cheama „preturi psihologice”. E atunci cand un produs nu costa 10 lei, ci 9.99. Creierasul nostru de maimutzici fara blana face click, vede 9 in loc de 10 si cumpara. Nu mai conteaza ca diferenta de la 9.99 la 10 e infima. Nu intru in detalii pentru ca nu sunt expert nici in psihologie, nici in marketing. De ce am amintit totusi de preturile astea psihologice? Eh, pentru ca, spre surprinderea mea, pietzarii din Piata Sudului au luat lectii de marketing. Nu stiu de unde, nu stiu de la cine, cert e ca ieri in piata rosiile costau 6 LEI (scris enorm pe un carton) si 90 scris minuuuuscul intre litere, de nici nu-l vedeeai daca nu te uitai cu atentie. Aceeasi treaba si cu 7 lei 90. Asta e, pe de-oparte, dovada de marketing inteligent, si pe de alta parte inselaciune. Am vazut cu ochii mei cum o tanti se mira cum de o costa 8 lei FIX un kil de rosii daca ea pe carton a vazut 7. Si cum tanti de la taraba incerca sa-i explice ca, vezi doamne, scrie clar acolo ca e 7.90. Tanti a ramas cu rosiile`n plasa si cu banii luati, pietzara a ramas cu dovada clara a eficientei strategiei de marketing.

Inainte vreme, marketingul leguminos era mult mai putin agresiv; vedeai cartonase cu „rosii fffffff zemoase”  „portocale ffffffff dulci” „pepeni fffffffffff proaspeti” si altele asemenea. Eventual te mai agasa vreun vanzator tot imbiindu`te sa gusti din marfa lui ca sa vezi ce buna e. Acum, se pare ca criza se resimte si`ntre speculanti, si s-au scolit intr-ale marketingului. Nu stiu cine le-a vandut pontul cu preturile psihologice, dar treaba merge de minune. In TOATA piata, cat e ea de mare, toti aveau cei 90 de bani scrisi miiic mic mic undeva cat mai departe de pretul mare. Si vindeau, tata, nu gluma. Acuma…ori ii trimite Piedone la specializare inainte sa le dea autorizatiile de functionare, ori s-a deschis prin Berceni vreun liceu seral cu specializari in strategii de marketing, ca prea s-au smecherit vanzaciosii. Nu m-as mira daca maine-poimaine o sa-si faca si spoturi publicitare si campanii gen „Cumperi o rosie, primesti un fir de patrunjel bonus!” sau „Noua rosie ffff zemoasa de Adunatii Copaceni produce una din cele mai frecvente 99 de pete” si altele similare.

Imi pare sincer rau ca odata cu dezvoltarea hypermarketului si supermarketului a murit piata copilariei mele, si ce a ramas e o mana de speculanti care nu mai pun suflet in rosia pe care-o vand, dar pun marketing. Mult mult marketing…

C`o ridiche intr`o mana si`o ceapa verde intr`alta, v-am pupat pe portofele, si s-auzim de bine!

Etichete: , , , , , , , , ,

9 Răspunsuri to “Marketerii de Piata Sudului”

  1. Manjusri Says:

    Oly, acelasi lucru l-am sesizat si eu in pietele din Cluj: preturi de genul 6 lei si 90 de bani. Mama imi spune ca si la Sibiu e la fel. S-au smecherit pietarii.🙂

  2. Monica Says:

    Mai, sa stii ca o lege foarte simpla a economiei spune ca unde nu e cerere nu e nici oferta, si aici ma refer la speculantii de care vorbesti tu. Daca lumea nu ar mai cumpara rosii fara gust, castraveti plini de apa, sau salata ca vai de mama ei, dar la preturi „psihologice”, taranul nostru de rand si-ar vinde marfa lui naturala, poate putin mai scumpa, dar macar ai manca o rosie, si un castravete si o salata ca lumea…
    Eu sincer nu cumpar de la astia, speculantii…mai bine sa aiba rosia o pata pe ea, sau marul sa nu straluceasca de parca ar fi un pom de craciun, dar sa simt gustul! asta ar trebui sa faca oamenii, nu sa sa planga ca vezi doamne mancarea e scumpa si ca tarani te fura la cantar…e jenant, daca stai sa te gandesti cata munca se depune pentru toate legumele alea. Ma rog, deja m-am lansat intr-o argumentatie, cand de fapt trebuia sa fie un comentariu. In concluzie, sunt de acord cu tine ca s-a dus naibii tot farmecul pietii si al mersului la piata!

  3. Oly Says:

    @Manjusri: deci e clar, e o conspiratie nationala a marketerilor, fac experimente pe noi sa vada cum reactionam la rosiile de 6 lei 90.
    @Monica: daca omul are hypermarket cu rosii de plastic peste drum, si piata la 10 minute de mers pe jos, va cumpara rosii de plastic. Plus, sunt preturi mai mici. Cat despre farmecul mersului la piata, nu stiu, poate suntem noi nostalgici dupa o romanie mai bananiera asa, fara concernuri de retaileri de tot soiul pe piata. Cert e ca alte tari si-au pastrat farmecul pietei traditionale chiar cu toata dezvoltarea; vezi Asia, de exemplu; sau mai bine, vezi Travel and Living, ca acolo le arata pe toate🙂

  4. amorphis Says:

    Hello Oly,
    In urma cu mai multi ani am fost am fost in Franta, langa Angouleme. Gazdele mele mi-au povestit ca la acea vreme, guvernul facea eforturi sa ajute la renasterea si sustinerea miculul comert. Adica o piata duminica, unde puteai cumpara branzeturi delicioase de la mici producatori, mici brutarii cu magazinasul aferent, mici macelarii. In sensul acesta se acordau subventii de diverse tipuri. Asta dupa ce permisese hypermarketurilor aproape sa omoare acest tip de comert si implicit pe micii producatori ai acestor delicatese.
    Cat despre apa din rosii, castraveti si alte alea cu gust de talpa si aspect de glob pentru pomul de Craciun…mai bine fara.

  5. Oly Says:

    @amorphis, se vede treaba ca te muncesc patronii ca pe hotii de cai de esti treaz asa devreme; in alta ordine de idei tocmai mi-ai produs o pofta nestavilita de mezeluri, branzeturi si paine facute cum descrii tu, de mici producatori. Nu-ti face griji, guvernul romaniei nu stie ce-i aia politica protectionista, micii nostri producatori s-au dus pe apa sambetei fiindca n-au avut bani sa investeasca in utilaje care sa le permita sa fie autorizati pe piata europeana. Iti zic din experienta, in zona mea erau sute de astfel de mici producatori si veneau la piata cu tot felul de delicii lactate, si acum fie s-au unit mai multi si au pus bani ca sa-si faca rost de autorizatii (cazul bun, insa au devenit din mici, mari producatori), fie au disparut complet sau vand ilegal prin cate-un colt izolat de piata.

  6. amorphis Says:

    Nu cine stie ce, sunt matinal de felul meu, iar timerul de pe blog a ramas la ora de iarna si nici tu nu stai prea bine daca postezi asa de matinal, fie chiar si raportat la orarul de vara. Glad to see you back!

  7. Oly Says:

    amorphis, scuipa`ma sa nu ma deochi :)) de trezit ma trezesc la 5 juma` zilnic, ca sunt navetist si n-am cum altfel. Da’ mi-e bine, mi s-a obisnuit organismul. Nici cafea nu mai beau🙂

  8. inneedofcoffee Says:

    eu doar urasc cuvantul „marketing”. si cum suna si ce reprezinta. I hate it. e din aceeasi categorie cu management, strategie, development, ETC….

  9. Oly Says:

    There there, Olivia, it’s okay, n-o sa mai pomenesc de cuvintele astea prea curand🙂

Lasă un răspuns

